Ak ste niekedy uvažoval nad tým, ako sa môže z nenápadného SUV s nálepkou lacného auta stať jedna z najpopulárnejších legiend vo svojej kategórii, Dacia Duster je príbehom, ktorý stojí za to spoznať. Toto auto je príkladom toho, ako sa dá spojiť jednoduchosť, praktickosť a dostupnosť do balíka, ktorý oslovil státisíce vodičov nielen u nás.
(Zdroj: depositphotos.com)
Duster sa svetu prvýkrát predstavil v roku 2010. Dovtedy Dacia síce vyrábala cenovo dostupné autá, napríklad Logan, SUV však v ponuke chýbalo.
Auto stavalo na platforme B0, ktorú využíval aj spomínaný Logan. Výška dosahovala slušných 210 mm a nájazdové uhly vpredu aj vzadu umožňovali zvládnuť aj poľné cesty. Duster bol dlhý približne 4,3 m a kufor mal takmer 500 litrov.
Pod kapotou sa objavili spoľahlivé motory. Benzínový základ tvoril 1.6 16V so 105 koňmi, ktorý sa dal kúpiť aj s pohonom 4x4. V nafte dominoval motor 1.5 dCi a to vo verzii s 90 alebo 110 koňmi. Pri pohone 4x4 bola 6-stupňová manuálna prevodovka, pričom režimy pohonu bolo možné prepínať medzi 2WD, Auto a Lock.
Podvozok bol naladený na komfort a zvládol aj horšie cesty. Vzadu sa pri verzii 4x4 použilo viacprvkové zavesenie, čo zlepšilo stabilitu. Duster tak nebol určený na rýchlosť, ale na prekonávanie prekážok. Vzadu mal dokonca ešte bubnové brzdy.
Výbava bola skromná a to najmä v základných verziách. Klimatizácia, elektrické okná a rádio boli len za príplatok. Práve to ale bolo na Dusteri sympatické, čiže kto nechcel zbytočnosti, nemusel za ne platiť. Celkovo priniesla Dacia jednoduché auto pre ľudí, ktorí nepotrebovali ukazovať značku, ale chceli čo najviac spoľahlivý kus techniky.
Nasledujúca generácia Dacie Duster prišla v roku 2018 a hoci na prvý pohľad vyzerala dosť podobne, oproti predchodcovi išlo o zásadne odlišné auto.
Dizajn zachoval robustný charakter, no karoséria bola nová. Dustar mal širší postoj, prepracovanú masku, krajšie svetlomety a modernejší interiér. Hoci sa rozmery nezmenili, pôsobil pohodlnejšie, kvalitnejšie a v kabíne aj tichšie.
Pohonné jednotky sa tiež zmenili. Zo začiatku síce ostal benzínový 1.6 SCe, ale vystriedali ho najprv 1.2 TCe a neskôr 1.0 a 1.3 TCe s výkonom do 150 koní. Klasikou bol diesel 1.5 dCi, ktorý bol úsporný a vhodný aj na dlhšie trasy. Prevodovka bola väčšinou manuálna, no pri niektorých verziách sa dal získať aj automat CVT alebo EDC.
To, čo išlo viditeľne nahor, bola výbava. K dispozícii už boli dotykový displej, cúvacia kamera, automatická klimatizácia alebo bezkľúčové štartovanie. Nechýbal ani tempomat, parkovacie senzory či asistenty a to najmú pre zjazd z kopca.
Aj keď druhá generácia priniesla množstvo vylepšení, stále nebola bez chýb. Niektoré plasty v interiéri ostali tvrdé a menej kvalitné. Verzie s automatickou prevodovkou boli lenivejšie, jazda s manuálom bola stále citeľne lepšia. Na druhej strane, podvozok bol pohodlný a odolný a výška zaručovala schopnosť zvládnuť aj náročný terén.
(Zdroj: depositphotos.com)
Tretia generácia Dusteru bola predstavená len nedávno, v roku 2023, pričom priniesla najväčšie zmeny v dizajne aj technike a to navonok aj vnútra.
Platí však, že Duster je stále maximálne praktický, no už má ostrejšie rysy, robustný predok so svetlami v tvare písmena Y a vyzerá prémiovejšie. Zároveň sa podstatne zlepšila aerodynamika, čo pomohlo znížiť spotrebu aj hluk v kabíne.
Pod kapotou už nenájdete diesel, ten vypadol z ponuky úplne a namiesto neho je mild-hybridný motor 1.2 TCe s výkonom 130 koní alebo full hybrid so 140 koňmi. Základom je aj naďalej úsporný 1.0 ECO-G na LPG. Pohon 4x4 zostal, no je dostupný s mild-hybridným motorom. Hybrid zas má výhradne automatickú prevodovku e-CVT.
Interiér je modernejší. Pribudol väčší dotykový displej, digitálny prístrojový panel a viac úložných priestorov. V ponuke sú výbavy Essential, Expression, Journey a Extreme, no už v základe nechýbajú asistenčné systémy alebo trendy LED svetlá.
Dacia Duster tretej generácie konečne pôsobí ako moderné SUV, ktoré nestratilo naozaj nič zo svojej praktickosti. Má svetlú výšku 217 mm, krátke previsy, je veľmi priestranný a s režimom 4x4 Terrain Control si poradí naozaj skoro s hocičím. Napriek tomu ostáva za prijateľnú cenu, čo je na dnešnom trhu nových áut veľké plus.
Dacia Duster nikdy nebol o pozlátku. Od začiatku auto stavilo na jednoduchosť, praktickosť a dostupnosť a presne to mu zostalo až do 3. generácie.
Po technickej stránke sa pritom každá generácia posúvala o krok vpred. Prvá stavila na robustnosť a nízku cenu, druhá priniesla viac komfortu a modernejšie technológie a tretia konečne ukazuje, že aj dostupné SUV môže pôsobiť naozaj prémiovo. Platforma, motory aj výbava sú dnes na úrovni, ktorú by ste si predtým ani nevysnívali.
Duster boduje najmä tým, že sa nebojí vyraziť mimo asfalt. Pohon všetkých kolies, krátke previsy a jednoduchý podvozok z neho robia spoľahlivého spoločníka do terénu aj na chalupu. Zároveň je stále pohodlný aj na jazdenie po bežnej ceste.
Na druhej strane, treba rátať s tým, že niektoré nevýhody tu zostali. Tvrdé plasty, jednoduchšie spracovanie detailov a nie úplne dokonalé odhlučnenie môžu pôsobiť rušivo v porovnaní s drahšou konkurenciou. Hybrid síce poteší spotrebou v meste, ale nepochopiteľne mu chýba pohon 4x4, čo môže byť nevýhoda.
Aj napriek tomu ale platí, že v pomere cena a výkon má Duster málo konkurencie. Je to auto, ktoré si na nič nehrá a spoľahlivo vás dostane z bodu A do bodu B bez ohľadu na počasie či cestu. A práve preto si oprávnene za tie roky získal toľko fanúšikov.
zakúpené na filtreaoleje.sk 24.07.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 24.07.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 25.07.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 25.07.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 23.07.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 23.07.2025